Beleidsdoelen en prestaties

1.2 Zelfredzaamheid

1.2.4 Voorzieningen Wmo

Sinds 2017 neemt het gebruik en de uitgaven aan Wmo voorzieningen in Lingewaard toe. De toename van het aantal cliënten is het grootst bij huishoudelijke hulp, collectief / vraagafhankelijk vervoer, specialistische begeleiding GGZ en dagbesteding licht en midden.

De belangrijkste redenen voor de toename van het aantal cliënten zijn:

  • Vergrijzing (vooral huishoudelijke hulp, vervoer en dagbesteding);
  • Autonome groei, veroorzaakt door maatschappelijke trends (actievere ouderen, langer thuis wonen / extramuralisering);
  • De invoering van het abonnementstarief (vooral zichtbaar bij de voorzieningen huishoudelijke hulp en dagbesteding);
  • Extramuralisering van ggz-zorg (ambulante ggz en BW), waardoor meer mensen met een psychiatrische aandoening thuis begeleid worden;
  • Wachtlijsten voor ambulante ggz-zorg, waardoor gemeenten vaker en langer specialistische begeleiding moeten inzetten (is regionaal probleem);
  • We zagen een toename van het gebruik van vervoersvoorzieningen.

Voor een nadere analyse en cijfers verwijzen wij u naar het Taskforce rapport.

We werkten onder andere aan:

  • In september 2019 ontving de raad het eindverslag over de implementatie van de aanbevelingen uit het rapport Toewijzing Wmo-voorzieningen Lingewaard in de vorm van een informatienota. De aanbevelingen uit het rapport pasten we toe over de gehele uitvoering in het sociaal domein, dus niet beperkt tot de Wmo.
  • Om de kosten te beheersen voor het doelgroepenvervoer startte de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) drie aanbestedingen. Deze moeten leiden tot nieuwe contracten met vervoerders per 1 augustus 2020.
  • Vanaf 1 juni 2019 is de hulp bij het huishouden opnieuw aanbesteed en verder gegaan onder de naam Thuisondersteuning. De Thuisondersteuning is besproken met de aanbieders om de koers voor doorontwikkeling te onderzoeken, waarbij het tot stand komen van de signaalfunctie naar de gemeente toe belangrijk is.
  • Eind 2019 is de verordening Wmo geactualiseerd naar aanleiding van de invoering van het abonnementstarief per 1 januari 2020.
  • We maakten een eerste opzet van het beleid om fraude in het sociaal domein te voorkomen, op te sporen, te onderzoeken en aan te pakken. Dit heeft geresulteerd in het opnemen van dit onderwerp als maatregel in de Taskforce.

Indicator Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement
De toename in het gebruik van Wmo voorzieningen zien we duidelijk terug in onderstaande indicator. Het aantal inwoners met geïndiceerde ondersteuning is in 2019 verder toegenomen. De invoering van het abonnementstarief speelt hier een grote rol in. Bij de toelichting op de belangrijkste afwijkingen per prestatiedoel verder in dit programma, zien we op een aantal Wmo budgetten een overschrijding.

Naam verplichte indicator

Meetbaar resultaat

Verwacht resultaat 2019

Behaald resultaat 2019

Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement*

Aantal cliënten met een maatwerkarrangement per 1.000 inwoners

46

54

* Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen de Wmo. Een cliënt met meerdere maatwerkarrangementen telt (per type arrangement) maar één keer mee.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2020 09:43:20 met de export van 06/15/2020 09:41:02