De paragraaf Bedrijfsvoering gaat in op de interne ontwikkelingen binnen de gemeentelijke organisatie. Ontwikkelingen die erop gericht zijn een zo goed mogelijke dienstverlening aan de inwoners en ondernemers te verstrekken. En waarmee we een zorgvuldige besluitvorming garanderen.
Het beleid van de gemeente wordt vooral vormgegeven binnen de programma’s. Om de ambities te realiseren is een organisatie nodig met de juiste mensen en ondersteunende middelen. De paragraaf bedrijfsvoering verantwoordt de manier waarop de organisatie hieraan invulling heeft gegeven in 2019 en welke middelen hiervoor zijn ingezet.
Veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. De complexiteit neemt toe. De overheid ‘gaat over’ steeds meer aspecten van het dagelijks leven van inwoners. De vragen van inwoners en ondernemers zijn meer divers. Dat vraagt een andere manier van (samen)werken van onze organisatie én de medewerkers die hierin werken.
Om hier op in te spelen zijn we gestart met strategisch personeelsbeleid. We verbeterden onze dienstverlening verder vanuit zeven leidende principes. Om onze dienstverlening te verbeteren startten we met klantreistrajecten. Hiermee kunnen we onze samenleving (‘klanten’) nog beter begrijpen. Van daaruit verbeteren we dan onze (dienstverlenings)processen. Om onze communicatie te verbeteren maakten we optimaal gebruik van signalen die we kregen vanuit inwoners, ondernemers en andere organisaties. We benoemden negen speerpunten waarlangs we de ambtelijke organisatie komende jaren gaan klaarmaken voor de toekomst. Ook besteedden we veel aandacht aan de verbetering van onze informatievoorziening en –beveiliging. Als laatste is hard gewerkt aan de herbouw van ons gemeentehuis.