Paragrafen

Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

D. Organisatie ontwikkeling

We willen een dienstverlenende organisatie zijn waarin inwoners en ondernemers centraal staan. Verschillende interne projecten in de organisatie droegen in 2019 bij aan de ontwikkeling in die richting.
De resultaten van project effectieve dienstverlening staan verwoord onder B.

Implementatie Omgevingswet

  • Voor het opstellen van de omgevingsvisie is een procesvoorstel en een startnotitie geschreven. Dit is de voorbereiding op het vaststellen van de uitgangspunten voor de omgevingsvisie.
  • Voor het omgevingsplan inventariseerden we het bestaande beleid op het gebied van de fysieke leefomgeving. Dit doen we als voorbereiding op de harmonisatie van beleid dat Omgevingswet proof is.
  • Voor de werkprocessen werken we samen met de omgevingsdienst ODRA aan het treffen van voorzieningen om vergunningen op grond van de omgevingswet binnen acht weken te kunnen verlenen. Daarnaast passen we de werkprocessen intern aan voor planologische initiatieven per 1 januari 2021.
  • Onder regie van de VNG werkten we aan de invoering van het digitaal stelsel voor de uitvoering van de Omgevingswet.

Ondernemende dienstverlening
Er zijn vijf succesvolle werksessies over 'de ondernemende ambtenaar’ georganiseerd. Gewerkt is aan competenties en vaardigheden die nodig zijn voor ondernemersvriendelijke dienstverlening. Om het proces van vergunningverlening te verbeteren en vergemakkelijken zijn afspraken gemaakt met de Omgevingsdienst Arnhem (ODRA) over communicatie, dienstverlening en behandeltermijnen voor ondernemers meerdere acties uitgezet. Ook worden complexe vergunningaanvragen integraal beoordeeld door multidisciplinair team, de Regiekamer. Met ondernemers- en winkeliersverenigingen zijn bijeenkomsten georganiseerd over de nut en noodzaak van vergunningen.

Het nieuwe werken

Binnen het project Het nieuwe werken formuleerden we uitgangspunten voor de nieuwe werkomgeving.  Deze andere manier van werken vraagt om een dynamische werkomgeving. In het gemeentehuis komen meerdere soorten werkplekken die aansluiten bij de werksoorten. Zoals een stilte werkplek of samenwerkingsplein. Hiervoor stelden we een plan van aanpak op waarbij we ook de bereikbaarheid van medewerkers meenamen. Ook stelden we regels op die het ‘zo werken wij in Lingewaard’ ondersteunen.

Binnen detransformatie sociaal domeinbrachten we de basis op orde. Dit deden we inhoudelijk door te starten met het beleid op orde te brengen én door de organisatie op orde te brengen. Onder meer door coaching en (start) strategische personeelsplanning. De Taskforce sociaal domein leverde 30 maatregelen op om het sociaal domein beter beheersbaar te maken. Onderstaande lijnen werken we verder uit en vormen de basis voor het nieuwe beleidsplan sociaal domein:

  1. Interne processen en werkwijzen verbeteren
  2. Meer regisseren, minder zelf doen
  3. Samenwerken met partners en inwoners
  4. Meer inzetten op preventie

Ruimte voor inwonersinitiatieven loopt al wat langer. In programma 8.2.1 staat meer informatie over de aantallen en soorten initiatieven. Er is meer aandacht voor bewustwording van medewerkers en organisatie als het gaat om integraal werken, verbinden en regisseren. Directieleden en teammanagers spelen hierin een belangrijke voorbeeldrol. De gebiedscoördinatoren ondersteunen hierbij.

De meting met behulp van het Overheidsontwikkelmodel (om te peilen waar de organisatie staat in de ontwikkeling naar een procesgerichte organisatie) is uitgesteld tot 2021.

Eind 2019 benoemde het managementteam en directie negen speerpunten om de ambtelijke organisatie klaar te maken voor de toekomst.

  1. Project Effectieve dienstverlening
  2. Procesgericht werken
  3. Gebiedsgericht werken
  4. Integrale opdrachtgevers-/opdrachtnemerschap
  5. Project Zo werken wij in Lingewaard
  6. Transformatie sociaal domein
  7. Programma Implementatie Omgevingswet
  8. HR-agenda uitvoeren
  9. Communicatieagenda uitvoeren
Deze pagina is gebouwd op 06/15/2020 09:43:20 met de export van 06/15/2020 09:41:02