Paragrafen

Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

C. Omgaan met bezwaren, klachten en informatieverzoeken

Bezwaarschriften
Er werden 102 bezwaarschriften ingediend. Van deze bezwaarschriften had bijna de helft betrekking op het sociaal domein, en dan met name de Participatiewet en de WMO. Na pre-mediation, extra toelichting en overleg zijn 41 bezwaarschriften ingetrokken. Eén bezwaarschrift is doorgeschoven naar een ander bevoegd orgaan.
Uiteindelijk heeft de commissie van advies voor de bezwaarschriften in 2019 69 bezwaarschriften behandeld.
De gemiddelde doorlooptijd van de bezwaren was bijna 12,5 weken. Dit is ruim twee weken sneller dan in 2018. Met name het besluitvormingsproces na advisering door de commissie duurde minder lang. Een verklaring hiervoor is niet direct te geven.

Omschrijving

Aantal 2019

Bezwaarschriften binnengekomen in 2019

102

Bezwaarschriften behandeld in 2019

111 (inclusief 17 uit 2018)

Bezwaarschriften doorgeschoven naar 2019

8

Ingetrokken / onbevoegd

41 / 1

Advies commissie

Beslissing op bezwaar

Niet-ontvankelijk

14

11

(Deels) gegrond

22

11

Ongegrond

33

38

Besluitvorming op 31-12-2019 nog onbekend

9

Activiteit

Meetbaar resultaat

Werkelijk 2019

Raming 2019

Behandelen bezwaarschriften

Afhandeling van de ontvangen bezwaarschriften binnen de gestelde 12 wekentermijn

52%

60%

Afhandeling van de ontvangen bezwaarschriften binnen de gestelde 18 wekentermijn (na verdaging)

90%

85%

Klachten
Bij het college werden 50 klachten ingediend over handelingen of gedragingen van medewerkers of bestuurders van de gemeente. Dit waren klachten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Het grootste aantal klachten had betrekking op de teams die het meeste in contact staan met inwoners: Sociaal Domein, Openbare Ruimte en Vastgoed en het Klant Contact Centrum. Met vier klachten waren we op 31 december 2019 nog bezig.

In de meeste gevallen konden we een klacht informeel afhandelen (93,5 %). Drie klachten zijn voorgelegd aan de onafhankelijke klachtadviescommissie. Twee keer adviseerde de commissie (deels) gegrond. Eén klacht was nog in behandeling. Bij één klacht was per 31 december 2019 ook al een besluit genomen op de klacht. Daarbij is het advies, dat ‘deels gegrond’ luidde, overgenomen.

Omschrijving

Aantal 2019

Klachten

50

* informeel afgehandeld

43

* formele procedure

3

* openstaand op 31-12-2019

4

Activiteit

Klachten

Meetbaar resultaat

Werkelijk 2019

Raming 2019

Percentage klachten dat informeel wordt opgelost

93,5%

> 85%

Wob-verzoeken
Er zijn 28 Wob-verzoeken ingediend. In zes gevallen bleek geen sprake te zijn van een Wob-verzoek. Twee Wob-verzoeken zijn ingetrokken en één verzoek buiten behandeling gesteld. Op 31 december 2019 was één Wob-verzoek nog in behandeling.

Van de 19 Wob-verzoeken waar een besluit op is genomen, is dat in 39% van de verzoeken binnen 4 weken gelukt. In 78% van de Wob-verzoeken is, inclusief de verdaagde besluiten, binnen acht weken een besluit genomen. De gemiddelde afhandelingstermijn van de Wob-verzoeken ligt op 5,8 weken.

Dit betekent dat de afhandeling van de Wob-verzoeken langer heeft geduurd dan geraamd. Dit heeft onder andere te maken met de omvang van de Wob-verzoeken. Bij de meer omvangrijke Wob-verzoeken kost niet alleen het verzamelen van gevraagde stukken binnen de organisatie meer tijd. Ook het beoordelen en anonimiseren duurt langer.  

Activiteit

Wob-verzoeken

Meetbaar resultaat

Werkelijk 2019

Raming 2019

Percentage Wob-verzoeken dat binnen de 4 wekentermijn wordt afgehandeld

39%

> 80%

Wet dwangsom
Is de gemeente te laat is bij onder meer een beslissing op aanvraag of een beslissing op bezwaar? Dan kunnen we in gebreke worden gesteld. Dit gebeurde in 2019 niet waardoor er ook geen dwangsom is betaald.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2020 09:43:20 met de export van 06/15/2020 09:41:02