H. Goede interne en externe communicatie
Wij hebben vertrouwen in onze inwoners en ondernemers
Inwoners en ondernemers willen graag zelf meedenken en -doen over hun eigen omgeving. Daarom stimuleerden we hen onder meer om zelf maatschappelijke initiatieven te ontwikkelen. Of om mee te denken of te adviseren op plannen van de gemeente. Wat we hierin in 2019 hebben gedaan, leest u terug in programma 8.
In het college uitvoeringsprogramma (CUP) is opgenomen op welke manier we de samenwerking met inwoners, ondernemers en andere betrokkenen vorm willen geven. Een paar voorbeelden hoe we doelstellingen uit het CUP in 2019 hebben ingevuld:
- Bij het verbeteren van de dienstverlening aan ondernemers hebben aangegeven samen te werken met ondernemers om vorm te geven aan de winkelgebieden in alle kernen. In 2019 kwamen we hiervoor meerdere keren met de ondernemerscollectieven bij elkaar.
- Snel internet buitengebied: de communicatie over snel internet ligt in eerste instantie bij de marktpartij. Om de berichten hierover in goede banen te leiden, hebben we onze eigen kanalen gericht ingezet.
- Voor de warmtetransitievisie gaven we aan: samenwerken en adviseren vanaf het begin. In 2019 is er intensief samengewerkt in een klankbordgroep om tot een concept transitievisie warmte te komen. In deze groep waren verschillende partijen betrokken waarbij inwoners, ondernemers, partners en gemeente met elkaar in gesprek gingen. Over de mogelijkheden, verwachtingen, wensen en behoeften.
Wij nemen signalen van onze samenleving serieus
Signalen van inwoners, ondernemers, verenigingen en andere organisaties kwamen op verschillende manieren bij de gemeente binnen. Zowel via onze online als offline kanalen. Bijvoorbeeld via de telefoon, aan de balie, via de website of via Facebook. Maar ook via onze gebiedscoördinatoren, accountmanager bedrijven of onze andere social media kanalen Twitter, LinkedIn en Instagram. Door deze signalen met elkaar in verbinding te brengen, konden we beter aansluiten bij wat er leeft en speelt in de gemeente. Een paar voorbeelden van het afgelopen jaar:
- In 2019 startten we de campagne over houtrook. Hierover kwamen veel reacties binnen, onder meer via social media en ondernemers. Die input hebben we meegenomen in de verdere communicatie waardoor deze beter aansloot bij wat er speelde rond dit thema.
- We kregen het signaal dat ouderen graag meer wilden weten over activiteiten in de gemeente. Samen met Senioren Netwerk Lingewaard hebben we daarom twee keer een themapagina gemaakt in het Gemeentenieuws.
- Voor en tijdens de reconstructie van de N839 kregen we via de gebiedscoördinatoren, social media en langs andere kanalen veel vragen en opmerkingen van inwoners én ondernemers. Communicatie over deze werkzaamheden lag bij de provincie. Dankzij de signalen hebben we als gemeente bij de provincie kunnen benadrukken om extra in te zetten op communicatie.
In 2019 verbeterden we onze website. Zodat de website voor nog meer inwoners digitaal toegankelijk is. Denk hierbij aan het kunnen voorlezen van tekst of het vergroten of duidelijker maken van letters. Of zoals www.lingewaard.nl/rijbewijs het werken met beeldtaal. Uitgangspunt hierbij blijft duidelijke taal. Inwoners werden ook betrokken bij deze vernieuwde website en gaven hiervoor hun input.
We zijn ook verder gegaan met trainingen B1-schrijven. Medewerkers kunnen gebruik maken van verschillende hulpmiddelen en adviezen om hun teksten te verbeteren. Door de inzet van het lezerspanel zijn diverse brieven gericht aan grotere groepen inwoners verbeterd. In programma 8 vindt u hiervan voorbeelden. In 2019 organiseerden we ook een evaluatiebijeenkomst met het lezerspanel. Verbeterpunten waren het meer kunnen inzetten van het lezerspanel en het beter terugkoppelen van de resultaten van hun inzet.
Onze medewerkers weten wat wij van hen verwachten
Om goed in te kunnen spelen op de veranderingen in de samenleving is een organisatie nodig die ruimte geeft aan initiatieven vanuit de samenleving, verbindt waar mogelijk, regisseert waar het kan en regelt waar het moet. Om samen te kunnen bouwen aan een betrouwbaar, ondernemend, betrokken en daadkrachtig Lingewaard moeten medewerkers weten wat wij van hen vragen.
Medewerkers informeren elkaar onder meer over mijlpalen in projecten, initiatieven vanuit inwoners of ondernemers of over nieuwe projecten. Met als doel meer integraal te werken en te weten wat er speelt binnen en buiten de organisatie. In 2019 organiseerden we ook workshops ‘de ondernemende ambtenaar’. Hierbij leerden medewerkers om nog meer te halen uit de samenwerking met lokale ondernemers. Om binnen de lijnen en kaders creatief en constructief mee te denken.