Paragrafen

Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

F. Informatievoorziening

Een goede, betrouwbare informatievoorziening die zorgt voor een goede hulp in onze communicatie met inwoners, ondernemers en andere klanten, is het doel van ons informatiebeleid.
In 2019 hebben we veel gedaan op het gebied van informatievoorziening en informatiebeveiliging om ons beleid uit te voeren.

Resultaat specifieke onderdelen:

Samen Organiseren
Wij sluiten aan bij de landelijke en lokale ontwikkelingen.
In 2019 hebben we dit vormgegeven door:

  • Ons informatiebeleid en informatiearchitectuur aan te laten sluiten op de uitgangspunten van de Common Ground: het initiatief van de VNG om naast de bestaande gemeentelijke ICT-infrastructuur een nieuwe, moderne ICT-infrastructuur te bouwen voor de uitwisseling van gegevens binnen en tussen gemeenten;
  • Samen met de gemeente Overbetuwe inzet te leveren om een nieuwe belastingapplicatie aan te schaffen en deze te implementeren;
  • De ICT Samenwerking met gemeente Overbetuwe te bekrachtigen met een Dienstverleningsovereenkomst;
  • Deelname aan de collectieve aanbesteding van de VNG inzake:
    • GT Connect voor een uniform telecommunicatieplatform;
    • GGI Netwerk (Gemeentelijke Gemeenschappelijke Infrastructuur, de toekomstige vervanger van GEMNet);
    • GGI-Veilig voor een veilige dienstverlening.

Informatiegestuurd werken
Informatiegestuurd werken wordt steeds meer onderdeel van besturing en uitvoering. Het bouwen van dashboards en overzichten leidt tot een beter inzicht van de informatiebehoefte. De registraties binnen werkprocessen worden waar nodig aangepast, zodat er duidelijke meetpunten voor adequate rapportages vastgelegd worden. Hierdoor raken we steeds beter “in control” op de dagelijkse gang van zaken.

  • Dit jaar hebben we het datapakhuis verder ingericht waardoor gegevens uit diverse bronsystemen worden geladen in het pakhuis en dagelijks ververst.
  • We bouwden rapporten die zichzelf verversen. Daarmee vervalt voor een groot deel het handmatig maken van overzichten.
  • Er zijn overzichten gebouwd met betrekking tot WMO, jeugdzorg, klantsignalen en werkvoorraad Sociaal Domein, afvalverwerking, zaakafhandeling, dienstverlening, gemeentelijk vastgoed en demografische gegevens van de Lingewaardse bevolking.
  • Om beter grip te krijgen op werkvoorraden en wachtlijsten in het sociaal domein hebben de overzichten geleid tot maatregelen ter verbetering van de datakwaliteit. Daarvoor zijn aanpassingen gedaan in systemen en werkprocessen.

Implementatie van een digitaal loket voor de Omgevingswet
De inventarisatie met betrekking tot de wijzigingen op de digitale inrichting is gestart in 2019 en is nog in volle gang. Zodra de beschrijvingen van de nieuwe procesinrichting bekend zijn kunnen we verder met het ontwerp en implementatie van de benodigde digitale verbindingen.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2020 09:43:20 met de export van 06/15/2020 09:41:02