2.2.1 Veiligheid wegen en fietspaden
Herinrichting Loostraat Huissen
Een gedeelte van de Loostraat, tussen de Nielant en de Plaza, is heringericht tot een 50 km/uur-weg met rode fietsstroken. Dit werk is gecombineerd met rioleringswerkzaamheden.
Aanpak Nielant-Wagenweg Huissen
Samen met de wijkplatforms en de basisscholen zijn schetsontwerpen opgesteld voor de aanpak van een aantal oversteekplaatsen van de Nielant rondom het kruispunt met de Wagenweg. Deze schetsontwerpen zijn meerdere malen besproken met buurtbewoners en uiteindelijk ook voorgelegd aan het landelijk kennisplatform voor verkeer en wegen (CROW), Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond. De schetsontwerpen worden uitgewerkt tot voorlopige ontwerpen en bestektekeningen en voorzien van kostenramingen.
Aanpak Kapelstraat Gendt
Eind 2019 is gestart met de planvoorbereiding voor de aanpak van het kruispunt Kapelstraat-Dorpsstraat en het kruispunt Kapelstraat-Bonkelaar. Er zijn schetsontwerpen opgesteld, waarbij bewoners en belanghebbenden meerdere malen zijn betrokken. Deze schetsontwerpen worden nader uitgewerkt in voorlopige ontwerpen, bestektekeningen en voorzien van kostenramingen. Begin 2020 neemt het college hierover een besluit.
Verbreding fietspad Ir. Molsweg Huissen
Eind 2019 is het gehele fietspad van de Ir Molsweg verbreed en aangepast conform de eisen van een snelfietspad. Hierbij is ook een deel op Arnhems grondgebied meegenomen. Dit project vloeit vooruit uit de door de regio Arnhem-Nijmegen vastgestelde fietsambitie en is grotendeels uitgevoerd met behulp van subsidie vanuit de provincie Gelderland.
Aanpak oversteekbaarheid kruispunt Karstraat-Zandsedwarsstraat Huissen
In 2019 zijn de ontwerptekeningen voor de aanpak van dit kruispunt nader uitgewerkt. De uitvoering van deze maatregelen is afhankelijk van de voortgang in enkele grondaankopen en zal worden afgestemd op andere werkzaamheden op de Karstraat (bochten) en Zandsedwarsstraat (rioolvervanging ’t Zand).
Voor de aanpak van de twee haakse bochten is op basis van het ontwerp bij de zuidelijke bocht de benodigde grondverwerving afgerond. Voor de noordelijke bocht lopen de onderhandelingen hiervoor nog.
Aanleg fietsviaduct A325 Kattenleger-Bemmelseweg
Medio 2019 is de gezamenlijke subsidieaanvraag van de gemeente Overbetuwe en Lingewaard om een fietsviaduct te realiseren naast de bestaande viaduct gehonoreerd door de provincie Gelderland. Na dit subsidiebesluit zijn alle vereiste procedures opgestart onder leiding van de gemeente Overbetuwe. Naar verwachting wordt het fietsviaduct in 2020 gerealiseerd.
Dorpensingel: onderdelen Ressensestraat en Vossenhol Bemmel
Op de Ressensestraat zijn voor een meer veilige oversteek-mogelijkheid tijdelijke maatregelen getroffen ter hoogte van de oversteeklocaties van het RijnWaalpad. Ook is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar meerdere varianten voor een definitieve lange termijn oplossing voor de kruising van het RijnWaalpad met de Ressensestraat. Voor de aanleg van fietsvoorzieningen op de Vossenhol zijn in 2019 schetsontwerpen opgesteld en meerdere malen voorgelegd aan bewoners en belanghebbenden. Discussiepunt in de bespreking met aanwonenden is de keuze voor de dorpensingel. Die keuze staat echter vast. Binnen dat kader kan beperkt met wensen van aanwonenden rekening worden gehouden.
Naam verplichte indicator | Meetbaar resultaat | Verwacht resultaat 2019 | Behaald resultaat 2019 |
Ziekenhuisopname n.a.v. verkeersongeval met motorvoertuig | Aantal ziekenhuisopnames als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen | 8 % | Gegevens niet beschikbaar * |
Ziekenhuisopname n.a.v. verkeersongeval met fiets | Aantal ziekenhuisopnamen als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen | 15 % | Gegevens niet beschikbaar * |
* Beide indicatoren zijn komen te vervallen in de Regeling beleidsindicatoren gemeenten en zijn in deze vorm niet meer te vinden op de website Waar staat je gemeente.