3.2.4 Dienstverlening aan ondernemers
In 2019 is de notitie Verbetering dienstverlening opgesteld, samen met de ondernemersverenigingen en de Veron. Een plan van aanpak om het ondernemersklimaat en de dienstverlening aan de ondernemers gericht en merkbaar te verbeteren. In dit document staat beschreven via welke thema’s dit wordt aangevlogen en welke doelen en acties hieraan gekoppeld zijn.
Ondernemende dienstverlening
Medewerkers zijn intern getraind in vaardigheden en competenties die nodig zijn voor een meer ondernemersvriendelijke dienstverlening. Afspraken over vergunningprocedures, behandeltermijnen en communicatie zijn gemaakt met de Omgevingsdienst. Complexe vergunningaanvragen worden integraal beoordeeld door een multidisciplinair team. Nut en noodzaak van vergunningen is besproken tijdens bijeenkomsten met de ondernemers- en winkeliersverenigingen.
Communicatie
In 2018 is de MKB-enquête ‘meest vriendelijke gemeente van Gelderland’ uitgezet. Hieruit bleek dat ondernemers nog niet voldoende bekend zijn met producten en diensten van de gemeente. Ook waren procedures niet altijd duidelijk. Tot slot waren activiteiten van de gemeente voor stimulering van de economie niet algemeen bekend. Voor een goede informatievoorziening is toen een maandelijks katern Bedrijvigheid in het Gemeente Nieuws en een digitale integrale nieuwsbrief tot stand gekomen. Nog belangrijker is duidelijke en directe communicatie met ondernemers-collectieven zoals bijvoorbeeld de winkeliersverenigingen.
In 2019 is nog meer ingezet op bekendheid en bereikbaarheid van de gemeentelijke accountmanager en het ondernemersloket. Ondernemers weten de gemeente inmiddels goed te vinden en er vindt structureel overleg plaats. Tijdens overleggen worden duidelijke afspraken en actiepunten uitgewisseld. Iedereen krijgt een verslag van de besprekingen.
Contacten met ondernemers
De gemeentelijk accountmanager is aanwezig tijdens bijeenkomsten en vergaderingen van ondernemerscollectieven. We hebben meerdere sessies georganiseerd met ondernemers. Deze gingen over lokaal inkopen en over actuele wensen en behoeften van ondernemers. Voorbeelden zijn speciale bijeenkomsten met zzp-ers in de zorg, horecaondernemers en de logistieke sector. We hebben zes bedrijfsbezoeken met het college afgelegd. Met raadsleden is een bezoek gebracht aan Caprice Steenfabriek. Het doel daarvan was nadere kennismaking met de bedrijfsactiviteiten. We hebben samen met gemeente Overbetuwe en een vaste groep ondernemers het event Betuwe Onderneemt Beter georganiseerd. In de lijn van dit event proberen we zo veel mogelijk successen, nominaties en awards onder Lingewaardse ondernemers te benadrukken. Om die reden zijn meerdere ondernemers verrast met een bestuurlijk bezoek. Op de Dag van de Ondernemer is een bijeenkomst georganiseerd met ondernemers. En we hebben ontbijtsessies georganiseerd met ondernemers uit Lingewaard die we niet alledaags zien en spreken. Uit al die contactmomenten willen we horen wat leeft en wat speelt onder ondernemend Lingewaard.
Samenwerking ondernemers-collectieven
Het werken aan een sterk ondernemersklimaat en de verbetering van de dienstverlening pakt de gemeente ook in partnerschap met ondernemers op. Samen met de ondernemers- en winkeliersverenigingen is structureel overleg over de gezamenlijke agenda.
We zijn bijzonder geïnteresseerd in praktijkervaringen en succesfactoren bij andere gemeenten. Daarom hebben we werkbezoeken gebracht aan de gemeenten Barneveld en Raalte, gemeenten die hoog staan op de ranking voor ondernemersvriendelijke gemeente. Eind 2020 wordt de MKB-enquête
hierover opnieuw gehouden.