Beleidsdoelen en prestaties

1.4 Talenten ontwikkelen

Jeugdhulpvoorzieningen

We zien dat door het groeiende aantal hulpvragen en verwijzingen de kosten voor de jeugdhulp verder gestegen zijn. Bij de toelichting op de belangrijkste afwijkingen per prestatiedoel verder in dit programma, zien we op een aantal jeugd budgetten een overschrijding.

Jaar

aantal personen met een voorziening
 jeugdwet (zowel zorg in natura als pgb)

2015

1.090

2016

1.191

2017

1.268

2018

1.422

2019

1.543*

* Dit betreft een prognose.

  • Er is vooral een sterke toename te zien in het gebruik van ambulante jeugdhulp (jeugd- en opvoedondersteuning en specialistische individuele begeleiding) en de jeugdzorg plus – moeder en kind; Bij moeder en kind (onderdeel van verblijfszorg) gaat het om een vorm van zorg, waarbij de moeder bij het kind blijft (gesloten plaatsing met verblijf). De jeugdzorg plus – moeder en kind betreft voornamelijk jongeren van buiten onze gemeente. Vanuit het woonplaatsbeginsel waren wij financieel verantwoordelijk. De kosten bedroegen per kind ca. € 100.000.
  • Het aantal hulpvragen is verder toegenomen en daarmee ook het aantal verwijzingen. Niet alleen de gemeente mag doorverwijzen naar de jeugdhulp. De Jeugdwet benoemt een aantal wettelijke verwijzers die kinderen en jongeren kunnen doorverwijzen zonder tussenkomst van de gemeente. De toename is te zien bij alle verwijzers, behalve bij medische specialisten. De grootste verwijzers zijn de gemeente en de huisarts.
  • Hoewel het aantal verwijzingen door de huisarts groter is dan door de gemeente, waren in 2019 de kosten van de verwijzingen door de gemeente hoger.
  • We zien in 2019 een forse stijging van het product jeugdzorg plus.

Voor een nadere analyse en cijfers verwijzen wij u naar het Taskforce rapport.

Uitvoering regionale Transformatieplan Jeugdhulp
Binnen de MGR, module inkoop sociaal domein, is gewerkt aan de vier ontwikkellijnen, zoals opgenomen in het Regionale Transformatieplan Jeugdhulp 2018. De specifieke maatregelen voor jeugdhulp uit de Taskforce zijn ook langs deze ontwikkellijnen vormgegeven.

Deze ontwikkellijnen zijn :

  1. Versterken lokale toegang

We hebben de afstemming tussen de regio en de lokale toegang versterkt door te starten met een managersoverleg lokale toegang, het bieden van themabijeenkomsten en het betrekken van de lokale toegang bij de andere ontwikkellijnen

  1. Transformatie op Verblijf
  • Met ingang van 1 juni 2019 is het regionale project Samenwerkende Voordeuren gestart. Aanbieders van verblijfsplekken voor kinderen en jongeren werken hierin samen. Zodat kinderen en jongeren de meest optimale en passende plaats krijgen. En ouders, professionals of jongeren hoeven zich daarbij nog maar op één plek aan te melden met hun vraag.
  • Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor het starten van een perspectiefoverleg. Hierin onderzoeken we per casus wat voor een kind een passend plek voor verblijf met toekomstperspectief is, als het niet op een andere manier kan.
  • Lokaal hebben we in november 2019 de eerste bijeenkomst voor het werven van pleegouders in Lingewaard georganiseerd in samenwerking met EntreaLindenhout. Zeven personen woonden de bijeenkomst bij, waaruit 1 aanmelding is gekomen.
  1. Transformatie ambulante specialistische jeugdhulp
  • In deze werkgroep is geïnventariseerd hoe specialistische ambulante hulp een alternatief kan zijn voor de functie verblijf. En hoe deze intensieve vorm van hulp beperkt kan blijven. Ook is onderzocht hoe we de mogelijkheden van aansluiting op voorliggende voorzieningen kunnen vergroten. Dit wordt uitgewerkt in concrete pilots.
  • We zijn een onderzoek gestart naar cliëntroutes. Hiermee willen we zicht krijgen op wie verwijst wanneer naar wie. Daarnaast hebben we zorgaanbieders gevraagd met voorstellen te komen die gericht zijn op normaliseren.
  1. Beschermen van kinderen in complexe scheidingen
  • In september 2019 startte de regionale samenwerking met Villa Pinedo, een (digitaal) platform voor kinderen van gescheiden ouders.
  • Lokaal zijn we medio 2019 de samenwerking aangegaan met Humanitas. Een organisatie die een omgangsregeling voor kinderen van gescheiden ouders met getrainde vrijwilligers begeleidt. Door het vertrek van de coördinator en het werven van de opvolger zijn er helaas nog geen koppelingen in 2019 gemaakt.

Verordening Jeugdhulp

U stelde op 12 december 2019 de nieuwe Verordening Jeugdhulp 2020 vast. Daarnaast stelde het college op 17 december 2019 de nieuwe Nadere Regels Jeugdhulp 2020 vast.

Nieuwe route
Met onze partners ontwikkelden we de planbijeenkomsten door. In een planbijeenkomst krijgen alle betrokkenen de mogelijkheid om rondom een situatie mee te mogen denken. En beslissen wat er moet gebeuren om de situatie te verbeteren. Sinds 1 november organiseert de ambassadeursgroep, waar zowel in als externe professionals aan deelnemen, maandelijks leerbijeenkomsten. Om kennis en ervaringen uit te wisselen met als doel meer planbijeenkomsten te organiseren.

Naam verplichte indicator

Meetbaar resultaat

Verwacht resultaat 2019

Behaald resultaat 2019

Kinderen in armoede

Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen.

2,2

Gegevens niet beschikbaar *

Jongeren met een delict voor de rechter

Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.

0,7

Gegevens niet beschikbaar **

Jongeren met jeugdhulp

Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar.

7,8

9,7

Jongeren met jeugdbescherming

Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel
ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar.

0,5

0,6

Jongeren met jeugdreclassering

Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel
ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar).

0,2

0,2
(1e halfjaar 2019)

*) Bron: CBS Jeugd. Laatst beschikbare informatie dateert van 2018 (3%).
**) Bron: CBS Jeugd. Laatst beschikbare informatie dateert van 2018 (0%).

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2020 09:43:20 met de export van 06/15/2020 09:41:02