Paragrafen

Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De risico’s zijn hieronder weergegeven. Alle risico’s vanaf € 100.000 zijn in onderstaand overzicht opgenomen. Onderstaand overzicht geeft  per risico aan of het een incidenteel of structureel risico (I/S) is en de wijzigingen ten opzichte van de programmabegroting 2020.

Nr.

Risico

Omschrijving

Type

Kans

Gevolg

Risicoscore

/

Gevolgschade

1

Dekking mogelijke schadeclaims

Het risico op financiële claims van derden ten laste van de gemeente.

I

5

5

25

€ 1.300.000

2

Stijging kosten door overspannen markt

Het risico dat door de aangetrokken economie kosten voor aanbestedingen en personeel onevenredig stijgen.

S

5

5

25

€ 1.000.000

3

Taskforcemaatregelen

Het risico dat de financiële effecten van de getroffen maatregelen uit de Taskforce sociaal domein onvoldoende zijn als gevolg van niet-beïnvloedbare factoren.

I

3

5

15

€ 1.000.000

4

Verkeer

Het risico dat het niet voldoen aan wettelijke verkeerstechnische verplichtingen leidt tot klachten en/of ongevallen.

S

5

3

15

€ 300.000

5

Onvoldoende vervangingsreserves

Het risico dat er onvoldoende reserves zijn voor vervangingsinvesteringen.

S

3

4

12

€ 500.000

6

Informatiebeveiliging

Het risico op schendingen van de privacy en datalekken en de mogelijke claims daardoor.

S

3

4

12

€ 400.000

7

Afval

Het risico dat de kosten van de verwerking van papier afval hoger uitvallen dan de geraamde opbrengsten voor de gemeente.

S

4

3

12

€ 300.000

8

Gevolgen Van Werk Naar Werk budget

Het risico dat de kosten voor de gemeente stijgen bij het beëindigen van een (tijdelijk) dienstverband van een medewerker.

S

4

3

12

€ 450.000

9

Herverdeling algemene uitkering gemeentefonds

Het risico dat de effecten van de herverdeling van de algemene uitkering in het gemeentefonds vanaf 2021 negatief zijn.

S

5

2

10

€ 250.000

10

Verkoop gronden Muijland

Het risico dat de opbrengst van de grondverkoop Muijland lager uitvalt dan geraamd.

I

3

3

9

€ 150.000

11

Uitrol accommodatiebeleid

Het risico dat de kosten hoger zijn dan begroot wanneer incidenteel planningen niet gehaald worden en dit incidenteel moet worden opgelost.

I

4

2

8

€ 100.000

12

Veilig Thuis

Het risico dat de kosten van Veilig Thuis mogelijk stijgen als gevolg van een toename van het aantal meldingen.

I

4

2

8

€ 100.000

13

Overige risico's

€ 350.000

€ 6.200.000

Bovenstaande risico’s zijn verwerkt in onderstaande matrix.

Risicomatrix

Financieel gevolg

5

1,2

4

 5,6

3

 10

 7,8

 4

2

11,12

9

1

1

2

3

4

5

Kans %

De risico’s in de oranje en rode gebieden hebben betrekking op de programma’s 1,7 en 9. Voor deze risico’s geldt dat er beheersmaatregelen geïmplementeerd (moeten) worden ter beheersing van de risico’s. De risico's met een risicoscore van 15 of hoger lichten we hieronder nader toe.

4.1   Dekking mogelijke schadeclaims
De kans bestaat dat de gemeente in geschillen met derden te maken krijgt met schadeclaims. Ter mogelijke dekking hiervan wordt daarop een bedrag opgenomen in de benodigde weerstandscapaciteit. Gelet op de positie van de gemeente in gerechtelijke procedures, wordt dit niet nader inhoudelijk onderbouwd.

4.2   Stijging kosten in overspannen markt
De aangetrokken economie heeft een effect op de uitkomst van aanbesteding van opdrachten die door gemeenten in de markt worden gezet. We zien nog steeds een tendens dat inschrijvingen op aanbestedingen hoger uitvallen dan het budget dat daarvoor in de begroting is opgenomen. De groei is echter wel gestagneerd ten opzichte van de programmabegroting 2020. In de kadernota maken we een inschatting van dit effect en passen we zo veel mogelijk het benodigde investeringsbudget aan. Het blijft echter een inschatting. Het risico blijft dat we een voorgenomen investering niet binnen het beschikbare budget kunnen uitvoeren.

4.3   Taskforcemaatregelen
In de afgelopen jaren merkten we hoe weerbarstig de kostenontwikkeling in het sociaal domein kan zijn. Noodzakelijke zorg willen en zullen wij onze inwoners niet onthouden. Externe factoren zoals de gevolgen van beleidswijzigingen door het Rijk en het verwijsgedrag van andere verwijzers zijn niet altijd voorspelbaar en/of beïnvloedbaar. Zo is het effect van de invoering van het abonnementstarief in combinatie met de vergrijzing op de vraag naar Wmo voorzieningen niet exact te voorspellen. Het economisch tij kan keren waardoor minder mensen uitstromen uit de uitkering en de instroom toeneemt. De financiële effecten van de wijziging van het woonplaatsbeginsel kunnen tegenvallen.

Onderdeel van het risicobedrag zijn ook de extra middelen jeugdzorg voor de jaren 2019 tot en met 2021, die onderdeel uitmaken van de algemene uitkering. Deze worden als structureel dekkingsmiddel aangemerkt. Voor de jaren 2022 en 2023 kan door de gemeente een stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ geraamd worden: per gemeente naar rato van de € 300 miljoen (na 2021). Voorwaarde is dat de gemeente zelf maatregelen neemt in het kader van de transformatie rondom jeugdzorg en ggz mede gericht op beheersing van de kosten. Gemeenten spelen immers zelf ook een actieve rol in de transformatie en daarmee ook in het kunnen beperken van de uitgaven.

4.4   Verkeer
De gemeente dient er als wegbeheerder zorg voor te dragen dat de weg zodanig wordt ingericht en onderhouden dat hij geen gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid. Op diverse fronten blijft de verkeerstechnische inrichting van de weg achter ten opzichte van de wettelijke verplichtingen. Het van de weggebruiker gewenste gebruik van de weg behoort voort te vloeien uit de inrichting van de weg. De inrichting van de weg is echter niet altijd in overeenstemming met het geldende verkeersregime en dit leidt tot onduidelijke situaties. Hier is in de afgelopen periode aan gewerkt en is op verschillende locaties de verkeerssituatie aangepakt.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2020 09:43:20 met de export van 06/15/2020 09:41:02