Uitgangspunten:
Voor het inzicht in de financiële positie op korte en langere termijn is het voor de raad van groot belang om een goed beeld te hebben van het structureel begrotingssaldo. Ook bij het nemen van besluiten met grotere financiële gevolgen is het van belang dat raadsleden kunnen zien wat de gevolgen daarvan zijn op langere termijn.
Om vast te kunnen stellen dat sprake is van een structureel evenwicht is belangrijk dat inzicht bestaat in welk deel van de baten en lasten incidenteel zijn en welke structureel.
Structurele baten en lasten zijn baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Met andere woorden, er is (nog) geen einddatum bekend.
Van structurele baten en lasten is ook sprake indien de ramingen bijvoorbeeld om het jaar opgenomen zijn. Zolang deze posten maar periodiek terug blijven komen en er geen eindtijd bepaald is. Deze fluctuaties blijken uit de meerjarenraming. Denk hierbij aan de lasten van verkiezingen. Ook door nieuw beleid of door bezuinigingen kunnen de hoogte van structurele lasten en baten worden beïnvloed. Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard.
Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om éénmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. Een begroting, meerjarenraming of jaarrekening kan ieder jaar dergelijke eenmalige zaken bevatten. Ook kan het voorkomen dat een eenmalige subsidie voor een bepaalde activiteit wordt verkregen, maar dat de lasten van de uitvoering van die activiteit zich over meerdere jaren uitspreidt. Gezien de koppeling met de subsidie hebben deze lasten dan een incidenteel karakter.
Een incidentele baat of last, die vier jaar of langer geraamd wordt, blijft gezien de soort of de eigenschap van een begrotingspost altijd incidenteel en wordt niet opeens structureel door deze langer dan drie jaar te ramen.
2019 - Begroot | 2019 - Werkelijk | 2019 - Saldo | ||||||||||||
Incidentele lasten en baten | Begrote incidentele lasten | Begrote incidentele baten | Mutaties reserves | Effect incidentele posten | Werkelijke incidentele lasten | Werkelijke incidentele baten | Mutaties reserves | Effect incidentele posten | Saldo incidentele lasten | Saldo incidentele baten | Mutaties reserves | Effect incidentele posten | ||
Programma 1 Deelname aan de samenleving | ||||||||||||||
Combinatiefuncties | 31.000 | - | - | 31.000 | 13.900 | - | - | 13.900 | 17.100 | - | - | 17.100 | ||
Huurcompensatie sportverenigingen | 35.000 | - | - | 35.000 | 99.000 | - | - | 99.000 | -64.000 | - | - | -64.000 | ||
Huur tijdelijke lokalen Jonge Kracht, Huissen | 35.900 | - | 35.900 | 35.900 | - | - | 35.900 | - | - | - | - | |||
Ondersteuning Open Academie | 70.000 | - | 70.000 | 70.000 | - | - | 70.000 | - | - | - | - | |||
Afrekening VGGM 2018 - Publieke gezondheid | - | - | - | -35.900 | - | - | -35.900 | 35.900 | - | - | 35.900 | |||
Afrekening VGGM 2018 - Jeugdgezondheid | - | - | - | -5.600 | - | - | -5.600 | 5.600 | - | - | 5.600 | |||
Afrekening MGR 2018 | -9.600 | - | -9.600 | -9.600 | - | - | -9.600 | - | - | - | - | |||
Totaal Programma 1 Deelname aan de samenleving | 162.300 | - | - | 162.300 | 167.700 | - | - | 167.700 | -5.400 | - | - | -5.400 | ||
Programma 2 Bereikbaarheid en mobiliteit | ||||||||||||||
Advisering inpassing A15 nabij Boerenhoek | 30.000 | - | - | 30.000 | - | - | - | - | 30.000 | - | - | 30.000 | ||
Totaal Programma 2 Bereikbaarheid en mobiliteit | 30.000 | - | - | 30.000 | - | - | - | - | 30.000 | - | - | 30.000 | ||
Programma 3 Bedrijvigheid | ||||||||||||||
Eenmalige subsidie Voetveer Bemmel-Ooij | 15.000 | - | - | 15.000 | 3.300 | - | - | 3.300 | 11.700 | - | - | 11.700 | ||
Betuws oorlogsverhaal | 23.000 | - | -23.000 | - | 26.100 | - | - | 26.100 | -3.100 | - | - | -3.100 | ||
Totaal Programma 3 Bedrijvigheid | 38.000 | - | -23.000 | 15.000 | 29.400 | - | - | 29.400 | 8.600 | - | - | 8.600 | ||
Programma 4 Centrum stad en dorp | ||||||||||||||
Voorbereiding en Implementatie Omgevingswet | 205.000 | - | -205.000 | - | 211.100 | - | -211.100 | - | -6.100 | - | 6.100 | - | ||
Totaal Programma 4 Centrum stad en dorp | 205.000 | - | -205.000 | - | 211.100 | - | -211.100 | - | -6.100 | - | 6.100 | - | ||
Programma 5 Stad, dorp en landschap | ||||||||||||||
Herontwikkeling Martinuskerk, Gendt | 300.000 | - | -300.000 | - | 300.000 | - | -300.000 | - | - | - | - | - | ||
Leges ViA15 - 1e termijn | 292.000 | -292.000 | - | - | 292.900 | -292.900 | - | - | -900 | 900 | - | - | ||
Totaal Programma 5 Stad, dorp en landschap | 592.000 | -292.000 | -300.000 | - | 592.900 | -292.900 | -300.000 | - | -900 | 900 | - | - | ||
Programma 6 Klimaat en duurzaamheid | ||||||||||||||
Voorbereiding beleidskader duurzaamheid | 10.700 | - | -10.700 | - | 10.700 | - | -10.700 | - | - | - | - | - | ||
Totaal Programma 6 Klimaat en duurzaamheid | 10.700 | - | -10.700 | - | 10.700 | - | -10.700 | - | - | - | - | - | ||
Programma 7 Beheer en onderhoud | ||||||||||||||
Opstellen visie Hart van de Zilverkamp | 61.100 | - | - | 61.100 | 34.800 | - | - | 34.800 | 26.300 | - | - | 26.300 | ||
Afwikkeling subsidies provincie Gelderland | - | - | - | - | - | -128.500 | - | -128.500 | - | 128.500 | - | 128.500 | ||
Accommodatiebeleid | 89.300 | - | - | 89.300 | 77.300 | - | - | 77.300 | 12.000 | - | - | 12.000 | ||
Vervanging drie sneeuwploegen | 21.300 | - | - | 21.300 | 16.200 | - | - | 16.200 | 5.100 | - | - | 5.100 | ||
Aanbesteding inzameling en verwerking huishoudelijk afval | 35.000 | - | -35.000 | - | 49.000 | - | -35.000 | 14.000 | -14.000 | - | - | -14.000 | ||
Groen- en reststroken | 77.000 | -77.000 | - | - | 78.000 | -47.100 | - | -1.000 | -29.900 | - | -30.900 | |||
Totaal Programma 7 Beheer en onderhoud | 283.700 | -77.000 | -35.000 | 171.700 | 255.300 | -175.600 | -35.000 | 13.800 | 28.400 | 98.600 | - | 127.000 | ||
Programma 8 Inwoner en bestuur | ||||||||||||||
Afrekening VGGM 2018 - Brandweerzorg | - | - | - | - | -18.500 | - | - | -18.500 | 18.500 | - | - | 18.500 | ||
Explosievendetectie en -ruiming | - | - | - | - | 472.000 | - | - | 472.000 | -472.000 | - | - | -472.000 | ||
Auditcommissie sociaal domein (Kadernota 2018) | 25.000 | - | - | 25.000 | - | - | - | - | 25.000 | - | - | 25.000 | ||
Eindafrekening 2018 Intergemeentelijke subsidiebureau IGSG5 | 29.000 | - | - | 29.000 | 29.500 | - | - | 29.500 | -500 | - | - | -500 | ||
Totaal Programma 8 Inwoner en bestuur | 54.000 | - | - | 54.000 | 483.000 | - | - | 483.000 | -429.000 | - | - | -429.000 | ||
Programma 9 Financiën | ||||||||||||||
Alg.Uitkering Gemeentefonds - Explosievendetectie en -ruiming | - | - | - | - | - | -472.000 | - | -472.000 | - | 472.000 | - | 472.000 | ||
Opbrengst precariobelasting | - | -4.371.000 | 3.035.000 | -1.336.000 | - | -580.500 | 1.116.500 | 536.000 | - | -3.790.500 | 1.918.500 | -1.872.000 | ||
Uitvoering compensatieregeling precariobelasting Vitens | 2.025.000 | - | -2.025.000 | - | 14.900 | - | -14.900 | - | 2.010.100 | - | -2.010.100 | - | ||
Opbrengst precariobelasting afbouwen tgv algemene reserve | - | - | 418.800 | 418.800 | - | - | 418.800 | 418.800 | - | - | - | - | ||
Uitvoering verkeersbesluiten | 66.000 | - | -66.000 | - | 28.000 | - | -28.000 | - | 38.000 | - | -38.000 | - | ||
Bodemsanering werf Gendt | 77.400 | - | -77.400 | - | 13.100 | - | -13.100 | - | 64.300 | - | -64.300 | - | ||
Bewustwording privacy | 22.000 | - | -22.000 | - | 23.200 | - | - | 23.200 | -1.200 | - | -22.000 | -23.200 | ||
Calamiteit 22-08-2018 | - | - | - | - | 613.400 | -575.600 | - | 37.800 | -613.400 | 575.600 | - | -37.800 | ||
Totaal Programma 9 Financiën | 2.190.400 | -4.371.000 | 1.263.400 | -917.200 | 692.600 | -1.628.100 | 1.479.300 | 543.800 | 1.497.800 | -2.742.900 | -215.900 | -1.461.000 | ||
Totaal incidentele lasten en baten | 3.566.100 | -4.740.000 | 689.700 | -484.200 | 2.442.700 | -2.096.600 | 922.500 | 1.237.700 | 1.123.400 | -2.643.400 | -209.800 | -1.729.800 |